Zagadnieniom funkcjonowania hotelarstwa na współczesnym rynku turystycznym został poświęcony niniejszy podręcznik. Jest on prawdopodobnie pierwszym tak kompleksowym źródłem dotyczącym tej problematyki na polskim rynku wydawniczym. Celem dydaktycznym podręcznika jest przedstawienie w sposób przekrojowy problematyki hotelarstwa w jednym źródle. Przy czym podręcznik może być pomocą dydaktyczną do wielu przedmiotów, takich jak np. podstawy hotelarstwa, usługi hotelarskie, eksploatacja hotelu, zarządzanie hotelem. Decyzję o wykorzystaniu treści w odniesieniu do poszczególnych przedmiotów powinni podjąć wykładowcy.
Założeniem autorów było dostosowanie się do obowiązujących standardów nauczania na kierunkach turystycznych w zakresie problematyki hotelarstwa, a zwłaszcza na kierunku Turystyka i rekreacja oraz specjalnościach turystycznych kierunków ekonomicznych, a także przyrodniczych w:
wyższych szkołach zawodowych,
akademiach ekonomicznych,
uniwersytetach.
Treść podręcznika została opracowana przez zespół autorski złożony z pracowników dydaktyczno-naukowych dwóch uczelni wyższych, mających wieloletnie do- I świadczenie w zakresie prezentowanej problematyki, zarówno teoretyczne, jak i praktyczne, tj. Katedry Zarządzania Turystyką Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Katedry Marketingu i Zarządzania Gospodarką Turystyczną Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
Układ opracowania został oparty na tradycyjnej strukturze podręczników akademickich, co ma czynić go przyjaznym dydaktycznie dla studentów, korzystających także z innych źródeł, w których podział treści przedstawiany jest w zbliżonym układzie.
Podręcznik może być wykorzystywany nie tylko przez środowiska akademickie, ale także przez przedstawicieli branży hotelarskiej, organizacji turystycznych, w tym samorządu gospodarczego hotelarstwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.